Do Prahy nebo z Prahy: jaký je v tom rozdíl?

Praha je bohužel stejně přeplněná jako většina evropských měst a najít parkovací místo může být problém. Tuzemským i zahraničním návštěvníkům se proto doporučuje co nejvíce využívat veřejnou dopravu. Pro turistu, který přijel obdivovat krásy Prahy toto doporučení nepředstavuje žádný problém; pokud by přicestoval autem, má celou řadu možností, kde ho může nechat. Ale člověku, který chce Prahu letecky opustit a svůj automobil potřebuje použít k dopravě na letiště, se možnosti zužují: musí to být co nejblíže k letišti a zároveň by ho to nemělo finančně zruinovat. 

Smějete se? Existují případy, kdy stání auta přišlo na téměř stejné peníze jako letenka. A to rozhodně není fér. 

V Praze je blaze, a ne draze

Vícedenní motorizovaný turista si může dovolit být “vysmátý”; jeho ubytovací zařízení mu většinou poskytne i parkovací plochu. Pro návštěvníky přijíždějící autem takzvaně na otočku je úplně nejlepší zanechat ho na nějakém parkovišti na okraji města. Nacházejí se u mnoha stanic metra mimo centrum; např. na Skalce,, Ládví, Letňanech, Rajské zahradě, Černém Mostě, Nádraží Holešovice a mnohde jinde.  Účelem těchto odstavných ploch je povzbudit lidi k hromadné dopravě a zlepšit špatnou dopravní situaci v centru.Místo pro auto na těchto hlídaných pozemcích stojí pouze 20 Kč na jeden celý den, nehlídané jsou zdarma. Parkoviště se otevírají ve 4:00 hod. a zavírají s posledním metrem kolem 1:00 hodiny ranní. Pokud si vůz nevyzvednete před uzavřením pozemku, bude vám účtována pokuta 100 Kč.

Když už někdo opravdu musí jet až do středu města a parkovat, naskýtá se mu  vcelku dost možností. Pokud se podaří najít nějaké volné místo bez zákazu (asi to nebude úplně v centru), parkování na ulici je bezpochyby tou nejlevnější variantou. Jen je třeba se ujistit,  že uvnitř nezůstaly žádné cennosti, které by mohly přitáhnout pozornost zlodějů. 

V samotném centru města je několik typů parkovacích zón: oranžová nabízející krátkodobé placené parkování pro návštěvníky; fialová označující možnost neomezeného parkování pro rezidenty a 24hodinového placeného parkování pro návštěvníky a modrá pro dlouhodobé parkování pro rezidenty a firmy, kde nerezidentům není povoleno parkovat. Všechno samozřejmě něco stojí, nicméně možností je dost. 

Jak to vidí vůz leteckého pasažéra

Ve srovnání s tím je člověk, který shání parking u letiště Praha, chudák odkázaný na kapacitu letištních parkovišť a přilehlých parkovacích ploch. Parkoviště přímo v areálu letišť spoléhají na své exkluzivní postavení a minimální vzdálenost od terminálů, a pokud tam auto má stát po celou dobu pobytu svého majitele na cestách, může to vyjít  pěkně draho. Zájemců je tolik, že je vždy plno. Pouhé zastavení u letiště je pochopitelně zdarma a krátkodobé stání spojené s vyprovázením nebo vyzvedáváním cestujících je rozumnou cenu, ale zase je potřeba mít někoho blízkého, komu svěříte své auto (a bude ho mít kde zaparkovat) nebo kdo k transportu na letiště propůjčí vlastní. 

Naštěstí u přiletištních parkovišť konkurence funguje a místečko pro auto lze zarezervovat za solidní cenu. S tím, že let nebo jen vaše účast v něm mohou být zrušeny, se počítá. Člověk míní, Pán Bůh, osud nebo jiné okolnosti mění platí v letecké dopravě více než kdekoli jinde. Za zrušení předjednaného místa nic platit nebudete. 

Pohodlí versus starosti

Jakým způsobem se dopravíte k letišti, stojí za chvilku přemýšlení. Alternativní možnosti v podobě taxi, transferu nebo veřejné dopravy (hanlivé označení “socka” neberte vážně) tu jsou. Za komfort v podobě vlastního vozu si mírně připlatíte, hrozivá částka to ale být nemusí, pokud si parking dobře vyberete. Ceny služeb taxikářů u letiště se také liší od řidiče k řidiči.  

Jakou máte zkušenost s taxikáři na letištích? Jsou jejich ceny férové?  

Michael Neuman